پیام فارس

آخرين مطالب

آذر بوی مهر می‌دهد؟ مقالات

آذر بوی مهر می‌دهد؟
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


به گزارش ایرنا، کرونا که آمد همه چیز را تغییر داد، مدارس دیگر صدای بازیگوشی‌های دانش آموزان را در زنگ تفریح و ورزش به خود ندیدند و خیابان‌ها هم که روزگاری از شور و شوق کودکان و همهمه و صدای خنده‌های آنها که از مدرسه بر می‌گشتند پُر بود، خالی شد؛ امروز دیگر مثل سابق دانش آموزان را با لباس‌های فرم مدرسه هنگام ظهر سر چهارراه‌ها نمی‌بینیم که در گوش یکدیگر نجوای دوستی بخوانند و بازیگوشی کنند.
کرونا، معلمان و دانش آموزان را خانه نشین کرد و امروز دیگر گوشی و تب لت جای خالی همکلاسی‌ها را پُر کرده و مسیر مدرسه تا رسیدن به سر کلاس و حضور در پیشگاه معلم به لطف اینترنت و شبکه شاد، در کمتر از یک ثانیه پیموده می‌شود.
مادر «پارسا» که در حال حاضر دانش آموز مقطع سوم ابتدایی است از روزهایی که کرونا تازه آمده بود و مدارس تعطیل شده بودند، برایم ‌گفت که همان اوایل هر روز صبح که فرزندش از خواب بیدار می‌شد استرس این را داشت که مدرسه‌اش دیر شده اما یادش می آمد که مدرسه تعطیل شده و دوباره به رختخواب می رفت.
بعدها هم پیش می‌آمد که به جای پسرش در کلاس درس حاضر می‌شد در صورتی که او در خواب شیرین بود.
این مادر اعتقاد داشت که مجازی شدن آموزش‌ها بسیاری از کارها را راحت کرده و برخی از هزینه‌ها همچون سرویس مدارس حذف شده که این مسئله به نفع خانواده‌ها بوده است.
او که دغدغه سلامتی فرزندش را دارد، به شرطی موافق بازگشایی مدارس است که واکسیناسیون همه افراد انجام شده و کرونا در سطح جامعه کنترل شود.
آموزش مجازی و افت تحصیلی دانش آموزان
اما پدر این خانواده نظری مخالف با مادر را دارد و معتقد است که مدارس حضوری باشد بهتر است چون آموزش مجازی باعث افت تحصیلی فرزندشان شده و او را بیشتر به گوشی وابسته کرده است.

پیام فارس

از چند نفر دیگر از اطرافیانم که در حال حاضر فرزندشان در حال تحصیل است همین سوال را پرسیدم، نظرات تا حدودی شبیه به یکدیگر بود، اما برخی نیز مجازی شدن آموزش ها را امری مثبت تلقی می‌کردند و این مسئله را سبب آشنا شدن دانش آموزان با تکنولوژی‌های روز و بهره گیری از روش‌های مدرن آموزشی می‌دانستند و موافق بودند که در ادامه نیز مدارس به صورت تلفیقی از آموزش حضوری و مجازی بازگشایی شود.
در این میان نظرات دانش آموزان نیز جالب توجه بود؛ شاید بیشتر آنها موافق آموزش مجازی بودند و دلیل آن را این مسئله مطرح می‌کردند که می‌توان درس معلم را بارها و بارها گوش داد و یاد گرفت، یا دیگر لازم نیست که صبح زود از خواب بیدار شوند و استرس این را داشته باشند که به سرویس مدرسه نرسند و یا اضطراب امتحانات مثل سابق دیگر وجود ندارد و می توانند از دیگران هم کمک بگیرند.
دانش آموزانی هم که موافق حضوری شدن بودند دلیل آن را دور یودن از همکلاسی‌ها و دلتنگی برای بازیگوشی‌های مدرسه می دانستند که با مجازی شدن آموزش‌ها بیشتر اوقات در خانه هستند و نمی‌توانند بیرون از خانه بروند.
در ادامه نظر یک دکترای مدیریت آموزشی را که در حال حاضر به عنوان معلم مدرسه و استاد دانشگاه‌ در سطح استان مشغول به امر تدریس است را نیز در این مورد جویا شدم.
مزایا و معایب آموزش مجازی
پوریا فاتحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مزایای آموزش مجازی را در امکان پخش بدون محدودیت فایل بارگذاری شده معلم برای دانش آموز دانست و گفت: در آموزش حضوری در نهایت معلم 2 تا سه بار امکان تکرار هر مطلب را دارد، چون دارای محدودیت زمانی است اما در روش مجازی این محدودیت وجود ندارد.
وی ادامه داد: مدیریت کلاس در آموزش مجازی بهتر بوده و تنش کمتری در آن وجود دارد در حالی که در روش حضوری بین دانش آموزان با یکدیگر و دانش آموزان و معلم و همکاران اجرایی و آموزشی امکان تنش بیشتر است.

پیام فارس

این معلم، مزیت دیگر آموزش مجازی را نداشتن محدودیت مکانی و زمانی اعلام کرد و افزود: مطالب در آموزش مجازی مختصر و مفید ارائه می شود اما در کلاس های حضوری اتلاف وقت بسیاری صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: آموزش مجازی دارای صرفه اقتصادی بوده و بسیاری از مخارج آموزشی را کاهش داده اما در حضوری مخارج بسیار بالاتر است.
فاتحی، مزیت دیگر روش مجازی را افزایش سواد رسانه ای مردم دانست، چون آنها یاد می گیرند به طور غیرمستقیم به چه اطلاعاتی اعتماد کنند و به چه چیزی نکنند.
تقلب رساندن والدین و اعضای خانواده به دانش آموز و یا تقلب خود او از روی کتاب درسی از جمله معایب روش آموزش مجازی است
وی در ادامه به معایب آموزش مجازی نیز اشاره و عنوان کرد: تقلب رساندن والدین و اعضای خانواده به دانش آموز و یا تقلب خود او از روی کتاب درسی از جمله معایب روش آموزش مجازی است.
فاتحی، عدم آشنایی برخی از معلمان با تکنولوژی‌های روز و نرم افزارهای ویژه آموزش مجازی را از دیگر معایب روش مجازی برشمرد و گفت: کاهش انگیزه تحصیلی در دانش آموزان و نبود امکانات کافی برای برخی از دانش آموزان هم از جمله دیگر معایبی است که در روش مجازی وجود دارد.
مزایا و معایب آموزش حضوری
وی مزیت آموزش حضوری را ارتباط نزدیک معلم و دانش آموز عنوان کرد و افزود: دانش آموزان در این ارتباطات به صورت غیرمستقیم چیزهای زیادی را یاد می گیرند و معلم به صورت آنی می تواند از دانش آموز خود دریافت کند که چقدر درس را فرا گرفته است.

پیام فارس

فاتحی گفت: احیای عنصر تربیت در نظام آموزشی که در روش مجازی به دلیل عدم دسترسی به دانش آموز نمی توان بر روی آن به خوبی تمرکز کرد از دیگر مزایای آموزش حضوری است.
وی تقویت ارتباطات انسانی و اجتماعی را هم از دیگر ویژگی های مثبت آموزش حضوری برشمرد و ادامه داد: معلم در آموزش حضوری نظارت بهتری بر امتحانات دارد و میزان تقلب را می تواند کاهش دهد.
این استاد دانشگاه، معایب آموزش حضوری را مدیریت دشوار کلاس‌ها به ویژه در مقطع ابتدایی، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی توسط برخی از دانش آموزان و حتی کادر اجرایی مدارس دانست که ممکن است سلامتی انسان را به خطر بیندازد.
وی اضافه کرد: دانش آموزان ابتدایی به دلیل بازیگوشی زیاد، توان و درک بالایی از رعایت پروتکل‌ها ندارند و همچیین ممکن است مدارس نیز در خصوص ضدعفونی کردن خود سهل انگاری کنند.
چالش‌هایی که دانش آموزان آموزش مجازی دیده با آن روبرو هستند
اما برخی از دانش آموزان از جمله مقطع دوم و سوم ابتدایی که از ابتدای امر تحصیل خود تحت بیشتر تحت آموزش‌های مجازی قرار داشته و کمتر تجربه آموزش حضوری را دارند با چالش‌هایی روبرو هستند که نحوه برخورد با آنها امری مهم است.
این دکترای مدیریت آموزشی، چالش اول اینگونه دانش آموزان را مشکل ارتباطی عنوان کرد که ممکن است برخی از آنها نتوانند به درستی با محیط و دانش آموزان دیگر ارتباط برقرار کنند که به اعتقاد او هنر معلمی در این است که جلسات اول را به برقراری ارتباط صحیح با دانش آموزان اختصاص دهد و ارتباط دوستانه با آنها برقرار کند تا بار عاطفی اینگونه دانش آموزان تقویت شود.
وی چالش دوم را نواقص یادگیری دانست که برای پایه دومی‌ها و سومی‌ها ممکن است از سال گذشته با آموزش مجازی پیش آمده باشد که راه حل آن این است که معلم در جلسات اول آموزش حضوری مطالب سال های گذشته را مرور کرده و سپس وارد مطالب سال جدید شود که این مسئله باعث می شود دانش آموز دچار آشفتگی آموزشی نشود.

پیام فارس

فاتحی اضافه کرد: در صورتی که مشکلات ارتباطی و اختلالات یادگیری حل نشوند می توان با مشورت مدیر، معاون آموزشی و پرورشی و والدین، دانش آموز را به مراکز مشاوره‌های روانی و اختلالات یادگیری تحت نظارت آموزش و پرورش ارجاع داد تا این مشکلات در آنجا حل و فصل شود.
نه به بازگشایی مدارس در شرایط پیک کرونا
البته این معلم با بازگشایی مدارس در شرایط پیک کرونا موافق نیست و افزود: با توجه به اینکه مطرح می کنند در آستانه ورود به پیک ششم کرونا هستیم با بازگشایی مدارس به ویژه برای مقطع ابتدایی در چنین شرایطی موافق نیستم.
آموزش تلفیقی از مجازی و حضوری راهکار خوبی برای دانش آموزان است و می‌توان برخی از دروس آنها را به صورت مجازی و برخی دیگر را به صورت حضوری آموزش داد
وی آموزش تلفیقی از روش‌های حضوری و مجازی را راهکار خوبی برای دانش آموزان دانست و افزود: می‌توان دانش آموزان را نصف هفته به صورت مجازی و نصف دیگر به صورت حضوری آموزش داد که برای ضدعفونی کردن مدارس هم زمان کافی هم وجود دارد اما اگر مدام حضوری باشد، این امر دشوار است.
فاتحی ادامه داد: از جمله دیگر راهکارهای موثر تقسیم کلاس‌های بیش از 20 نفر به 2 گروه است که نصف کلاس، روزهای فرد و نصف دیگر روزهای زوج به مدرس بیایند و اینگونه از ازدحام جمعیت جلوگیری می‌شود.
وی گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط تمامی کارکنان اجرایی، آموزشی و والدین در الگوبرداری و ترغیب دانش آموزان به رعایت این پروتکل‌ها امری بسیار مهم است و استفاده از روش‌های تشویقی برای دانش آموزانی نیز که پروتکل ها را رعایت می کنند تا بقیه هم به انجام این کار ترغیب شوند از دیگر روش‌های موثر است.
این معلم، استفاده از روش‌های محدودیتی و محرومیتی همچون جلوگیری از ورود دانش آموزانی که پروتکل‌ها را رعایت نمی کنند به کلاس، از دیگر راهکارهایی برشمرد که به دانش آموزان نشان می‌دهد مدرسه در قبال اینگونه قانون شکنی‌ها جدی است و آنها را به رعایت این نوع مسایل ملزم می کند.

پیام فارس

اما وضعیت واکسیناسیون دانش آموزان هم مقوله مهم دیگری است که علاوه بر کاهش شیوع ویروس کرونا، دغدغه خانواده‌ها را نیز می‌تواند در قبال سلامتی فرزندان خود برطرف کرده و به بازگشایی مدارس بهتر کمک کند.
واکسیناسیون 72 درصد دانش آموزان در کردستان
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان با اشاره به اینکه 54 پایگاه واکسیناسیون برای دانش آموزان استان دایر شده است، گفت: از 127 هزار و 543 نفر دانش آموز بالای 12 سال استان، 91 هزار و 422 نفر که 72 درصد را شامل می شود تاکنون واکسینه شده‌اند.
افشین خوشگوار، شهرهای دیواندره با 98 درصد، بیجار 93، کرانی 92 و سروآباد با 90 درصد را دارای بیشترین میزان مشارکت در واکسیناسیون اعلام کرد و افزود: شهرهای زیویه با 58 درصد، مریوان 59 و ناحیه یک و دو سنندج نیز هرکدام با 61 درصد کمترین میزان مشارکت را تاکنون داشته‌اند.
وی یادآور شد: بیش از 85 درصد فرهنگیان استان نیز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و مابقی به دلایل پزشکی و یا درگیر بودن با بیماری کرونا هنوز مراجعه نکرده‌اند.
جدای از مزایا و معایب آموزش مجازی، اما مدارس با دانش آموزان رنگ و بوی دیگری دارد، ورزش صبحگاهی، زنگ تفریح، زنگ ورزش و هنر، تشویق‌ دانش آموزان زرنگ سر صف، گرود سرود و مسابقات فرهنگی و هنری همه از زیبایی‌هایی است که با آموزش مجازی کم کم دارد به خاطره تبدیل می‌شود، اما امیدواریم که با رخت بر بستن کرونا دوباره شاهد این نوع فعالیت‌ها باشیم.
استان کردستان بیش از 300 هزار دانش‌آموز دارد که در سه هزار و 800 واحد آموزشی مشغول به تحصیل هستند.
برچسب‌ها مدارس ویروس کرونا کردستان سنندج وزارت آموزش و پرورش واکسن کرونا دانش‌آموزان

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/247332/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کلاهبرداری یک بیلیون و 900 میلیارد ریالی با وعده خرید خودرو

کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

آتش سوزی 200 اصله نخل در اشکنان لامرد

آنهایی که اهل ژیمناستیک نیستند، به انتخابات نیایند

دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس دربوشهر برگزار می‌شود

برپایی بازارچه دانش آموزی در سمیرم

واژگونی خودرو سواری در جاده رامجرد به درودزن

از تسریع در روند نوسازی تا هوشمندسازی ناوگان اتوبوس‌های شهری

تصاویر | باران شدید و آب گرفتگی معابر در شیراز

200 اصله نخل لامرد فارس در آتش سوخت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

‌فرایند سرمایه‌گذاری در فارس تسهیل شود

از توقیف سیترون 17 میلیاردی قاچاق تا کشف احشام قاچاق

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو/ 6 نفر دستگیر شدند

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد