پیام فارس

آخرين مطالب

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار:

باارزش‌ترین امتیاز ایران، نقش لجستیکی و ارتباط است منطقه آزاد کیش

باارزش‌ترین امتیاز ایران، نقش لجستیکی و ارتباط است
  بزرگنمايي:

پیام فارس - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، با اشاره به شرایط اقتصادی کشور اظهار داشت: مرور اسناد تاریخی و توجه به گذشته‌های اقتصادی در طول تاریخ، بیانگر این است که مهم‌ترین ویژگی کشور ما، نقش لجستیکی و ظرفیت ارتباطی آن است.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، در آیین افتتاح نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور IFEEX2021 که سوم آبان‌ماه با حضور دبیرشورای عالی مناطق آزاد و نمایندگان مناطق آزاد در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد، با اشاره به شرایط اقتصادی کشور اظهار داشت: مرور اسناد تاریخی و توجه به گذشته‌های اقتصادی در طول تاریخ، بیانگر این است که مهم‌ترین ویژگی کشور ما، نقش لجستیکی و ظرفیت ارتباطی آن است و نگاه به نقشه‌ی جهان و جغرافیای ایران و محوریت اتصال شمال و جنوب، موید همین مطلب می‌باشد.
عبدالرحیم کردی با بیان این مطلب که در صده‌ی گذشته با مرور زمان و شکل‌گیری حضور نفت در اقتصاد و منابع طبیعی، ماموریت و نقش اصلی ارتباطی کشورمان به فراموشی سپرده شده است، گفت: با توسعه‌ی صنعت در دو سه دهه‌ی گذشته و یکسانی در تکنولوژی و شکاف‌های مرتبط با منابع طبیعی و نیروی کار، نقش و اهمیت لجستیک به کشور بازگشت. 
رئیس هیئت‌مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان این مطلب که در دیپلماسی اقتصادی منطقه، از کریدورهای جهات مختلف و اتصالاتی که می‌تواند از طریق ایران و همسایگان ما برقرار شود سخن زیاد به عمل می‌آید، افزود: در شرایطی که کشوری مانند چین برای تبدیل شدن به قدرت منطقه، ابتکار خود را جاده و کمربند عنوان می‌کند؛ تلاش کشور و بازگشت مزیت رقابتی آن به معنای اهمیت یافتن دسترسی بازارها، فصل جدیدی از حضور در بازار رقابتی را رقم می‌زند که همزمان با آغاز دهه‌ی سوم نسل اول مناطق آزاد "کیش، قشم و چابهار" است.
کردی با اشاره به لقب "گنج پنهان" که از طرف مقام معظم رهبری به چابهار اطلاق شده است، افزود: چابهار امروزه در شرایطی موردتوجه اقتصاد دنیا می‌باشد که اهمیت کریدورهای ارتباطی آن هم از تنها بندر اقیانوسی ایران با توجه به بحران‌ها و تهدیدهای خلیج‌فارس، اهتمام دولت‌ها را در یک دهه‌ی گذشته برای توسعه‌ی این بندر متوجه خود ساخته است تا به نقطه‌ی تلاقی دو سند مهم: "سند توسعه‌ی محور شرق با ماموریت تجارت و لجستیک و ارتباط جنوب به شمال" و "سند توسعه‌ی سواحل مکران" که شکوفایی این گنج را نوید می‌دهد، بیانجامد.
وی با تاکید بر اینکه می‌توان به چابهار به عنوان یکی از 4شهر مهم لجستیکی کشور در اسناد بالادستی پرداخت، گفت: ماموریت‌هایی که در توسعه‌ی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی به منطقه سپرده شده نیز در همین حوزه قرار می‌گیرد.
وی با تاکید بر پایه‌گذاری سومین هاب انرژی کشور در چابهار گفت: هم‌اکنون اولین شهرک پتروشیمی در چابهار با وسعت 1200 هکتار، پذیرای همه‌ی سرمایه‌گذاران در حوزه‌های پتروشیمی می‌باشد و سه مجموعه تولید متانول در این راستا در حال استقرار هستند.
وی افزود: اولین مجموعه در پایان 1401، و متعاقب آن واحدهای دیگر به بهره‌برداری خواهند رسید.
کردی میانگین قیمت واردات محصولات پتروشیمی را حدود 1700 دلار در تن و میانگین صادرات این محصولات را 470 دلار در تن عنوان کرد و افزود: این بدان معناست که ما در حوزه پتروشیمی که ماموریت ما در هاب سوم پتروشیمی در چابهار می‌باشد همچنان در حال خام‌فروشی هستیم و ظرفیت ارتقای بیش از سه‌برابری این مقدار را دارا هستیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با تاکید بر کمترین ارزش افزوده‌ی متانول در زنجیره‌ی محصولات نفتی و گازی در حوزه‌ی پتروشیمی، گفت: تکمیل این زنجیره و رسیدن به محصولات نهایی، با تمرکز بر جغرافیای ارزشمندی که ما را به بازار منطقه متصل می‌کند؛ فرصتی مهم برای حضور در بازارهای منطقه‌ای است.
وی با تاکید بر برخورداری مزیت رقابتی انرژی و منابع نفت و گاز ایران در مقایسه با کشوری مانند پاکستان با بیشترین جمعیت میان همسایگان، تصریح کرد: سهم تجارت با پاکستان در بین تجارت با همسایگان در ایران، یک‌درصد است و نیمی از جمعیت همه‌ی همسایگان ما، یک‌درصد تجارت ما را به خود اختصاص داده است و این رویکردی‌است که با طرح توسعه‌ی مناطق آزاد چابهار و تخصیص حدود شش هزار و سیصد هکتار در مرز پاکستان و با تمرکز با بازار نیاز پاکستان فراهم شده است. 
کردی با تاکید بر تامین بستر مناسبی که در حوزه زیرساختی و تامین گاز فراهم شده، بتوان زنجیره‌ی تولیدات محصولات پتروشیمی را در چابهار را کامل کرده و به صادرات محصول نهایی آن برسیم.
وی همچنین توسعه‌ی بندر شهید بهشتی با ظرفیت پذیرش نامحدود ناوکشتی، و بهره‌برداری خط ریل در نیمه سال1401 و اتصال خط گاز در ماه‌های آینده را بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های کلان در حوزه‌ی پتروشیمی و تخصصی در حوزه‌های نفتی و گازی عنوان کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/245143/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیستان و بلوچستان فراموش شده

تاریخ انقضای اتهام‌زنی به روحانی؟

هم میهن گزارش داد: واکنش‌ها به احیای گشت ارشاد

نمایش دلقک

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران: 2.8 میلیارد دلار ارز در نخستین ماه سال 1403 تامین شد

ممنوعیت تبلیغ کولر گازی، راهکار مقابله با کمبود برق؟

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی: دولت کارش التماس به دشمن بود "بگذار نفت صادر کنم"

ادامه روند کاهشی قیمت انواع سکه؛ دلار به کانال 64 هزار تومان برگشت

رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور/ احتمال آبگرفتگی معابر

نهادها به وظیفه خود در حوزه حجاب و عفاف و طرح «نور» عمل کنند

یادداشت وزیر فرهنگ و ارشاد برای روز سعدی

حواله تحویل بیش از 70 هزار تن قیر رایگان برای شهرداری‌ها کهگیلویه و بویراحمد صادر شد

تحویل اسناد مالکیت تفکیکی اراضی پروژه‌های نهضت ملی مسکن

تشییع پیکر پدر شهیدان محمدیان

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

بامداد بی‌رمق

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

درگذشت یار محمودها و پایداری

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

شیراز میزبان نشست کنسرسیوم اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان کشور

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

افتتاح باغ ایرانی فرصت جدید گردشگری در شیراز است

قدرتمندی و عزتمندی سپاه ریشه در پیروی مطلق از ولایت فقیه است

همایش علمی سرطان شناسی در گراش

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک فوتبال

بررسی بودجه 1403 پارک‌های علم و فناوری/ بودجه قطب نوآوری کشور 29 درصد کاهش یافت!

احداث یک باغ ایرانی جدید در شیراز تا پایان سال جاری

محیط زیست، آب و خاک؛ مسائل مهم استان فارس هستند

سنتورنوازی هنرمند شیرازی به‌مناسبت یاد روز سعدی

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مسخره‌بازی

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

پدر شهیدان محمدیان آسمانی شد

تداوم گردوخاک و رگبار باران طی 5 روز آینده / افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در جنوب

پویش «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد

شیراز میزبان نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران

«با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای 90 کاندیدا

ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود

عزم جدی شهرداری شیراز در تحقق بودجه سال 1403