پیام فارس

آخرين مطالب

روز روستا و غبار محرومیت بر چهره روستاهای فارس مقالات

روز روستا و غبار محرومیت بر چهره روستاهای فارس
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - 15 مهرماه روز روستا و عشایر نام گذاری شده و معمولا این روز به هفته تبدیل می شود و طی یک هفته آیین هایی نمادین برگزار و پیام هایی از سوی برخی مدیران منتشر می شود ، همچنان به رغم فعالیت های انجام شده و خدمات ارائه شده غبار محرومیت بر چهره بیشتر روستاهای استان فارس نشسته است.

شرکتهای خدمات رسان از جمله آب و فاضلاب ، برق ، مخابرات ، گاز ، بنیاد مسکن و سایر دستگاههای که در روستاها ماموریت عمرانی دارند ، در سالهای گذشته آستین همت را بالا زدند و فعالیت هایی عمرانی در مناطق روستایی و عشایری استان فارس انجام داده اند ولی انجام این فعالیت ها هم نتوانست سهم عادلانه از توسعه به روستاهای فارس بدهد.
روستاهای اطراف شیراز در فاصله حدود یک و نیم کیلومتری شیراز قرار دارند و در انبوه مشکلات حاشیه نشینی رنگ از رخسار باخته اند.
جاده‌ای که از شیراز به روستاهای اطراف منتهی می‌شود معمولا جاده ای بسیار باریک و خطرناک‌ است، جاده پرترددی با عرض کم که می‌تواند موجب تصادف و خسارت‌های ناشی از اینگونه حوادث شود و انسان‌های بسیاری را به کام مرگ بکشاند.
این روستاها که بیش از 40 روستا را شامل می شوند از شهر شیراز یک و نیم تا سه کیلومتر فاصله دارند و به واسطه رشد طولی شیراز به این شهر ملحق شده است.شاید در تصور کسی نگنجد که این روستاها با وجود همجواری با کلانشهر شیراز هم با محرومیت دست و پنجه نرم می‌کند و فقر و مشکلات گریبانگیر آن است.
آنگونه که از چهره و سخن اهالی روستاها مشخص است اغلب ساکنان این مناطق ، طعم تلخ محرومیت و فقر را با تمام وجود چشیده‌اند و زندگی خود را با حداقل‌ امکانات در میان خروارها مشکل فرهنگی و اقتصادی سپری می کنند.
خاکی بودن و وضعیت نابسامان آسفالت خیابان‌ها در روستاها افزون بر سلب آسایش مردم روستا باعث شده تا این مناطق چهره نامناسبی به خود بگیرد.به گفته بسیاری از ساکنین محلات ، در سال‌های اخیر مردم برای حل و فصل مشکلاتشان به تمامی سازمان‌ها و ارگان ها مراجعه کرده‌اند اما غبار محرومیت و مشکلات همچنان بر این منطقه سایه افکنده است.
موضوعی که در گفت و گوی معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان فارس با خبرنگار ایرنا به آن اشاره شد موضوعی مهم است که باید از سوی مسوولان استان فارس مورد توجه قرار گیرد ، اینکه نیمی از روستاهای این استان کد پروژه ندارند به منزله آن است که نمیتوان اعتبارات عمرانی و سهم برابر از توسعه به این روستاها رساند.
معاون بنیاد مسکن فارس: نیمی از روستاهای استان کد پروژه ندارند
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس برلزوم بهره‌مندی همه روستاها از توسعه تاکید و بیان کرد: کد پروژه روشی برای تقسیم عادلانه خدمات است اما نیمی از روستاهای استان این کد را ندارند که این مساله از موانع و تنگناهای فراروی توزیع سهم عادلانه از اعتبارات توسعه است.
سید علیرضا حمیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : استان فارس دارای 2 هزار و 338 روستای بالای 20 نفر خانوار است که بنیاد مسکن خدمات ارزشمندی دراین روستاها ارائه داده اما بدلیل نداشتن نیمی از این روستاها از کد پروژه نمی توان به طور عالانه همه روستاها را از سهم اعتبارات برابر برخوردار کرد.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان فارس با اشاره به ظرفیت های بی بدیل در توسعه روستایی در استان فارس افزود: مجمع نمایندگان استان فارس ، سازمان برنامه و بودجه ، استانداری و دیگر نهادهای مسوول باید با هم افزایی و ظرفیت سازی برای گرفتن کد پروژه روستایی تلاش بیشتری داشته باشند تا بتوان همه روستاها را از سهم عادلانه در توسعه برخوردار کرد.
این مقام مسوول بیان کرد : در حالی که استان فارس نسبت به برخی از استان ها روستاهای بیشتری دارد اما ظرف اعتباری روستاهای این استان چندان بزرگ نیست ، ایجاد کد پروژه برای روستاهای فاقد کد پروژه ظرف اعتباری روستاها را بزرگتر می کند و باعث می شود اعتبارات بیشتری صرف توسعه روستایی در استان شود.
حمیدی گفت : همه تلاش ها می بایست معطوف به آن باشد که تعداد بیشتری از روستاها وارد چرخه تخصیص بودجه و اعتبارات شود ، اگر اعتبارات به نسبت عادلانه بین روستاها تقسیم شود زمینه برای تحقق عدالت اجتماعی ایجاد می شود.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان فارس ادامه داد : بنیاد مسکن به صورت حمایتی از محل اعتبارات ملی ، منابع داخلی و اعتبارات در اختیار خدماتی را در روستاهایی که کد پروژه ندارند هم انجام داده است اما این برای توسعه همه جانبه روستایی کافی نیست و می طلبد سهم عادلانه برای توسعه این روستاها گرفته شود.
وی به تهیه و اجرای طرح های هادی به عنوان سند توسعه 10 ساله روستایی هم اشاره کرد و افزود: برای صد درصد روستاهای استان فارس طرح هادی تهیه شده اما بیش از نیمی از این طرح ها نیازمند بازنگری است ، بازنگری طرح های هادی زمینه توسعه دوچندان در روستاها را فراهم می کند.
حمیدی ادامه داد:همه فعالیت های توسعه و عمران روستایی باید در چهارچوب طرح هادی تعریف شود ، ساخت و ساز خارج از طرح خلاف قانون است و به حاشیه نشینی منجر می شود، عدم رعایت ضوابط فنی در محدوده طرح هادی هم خلاف قانون است و فعالیت غیر مجاز تلقی می شود ، فعالیت غیر مجاز باعث می شود که سازندگان اماکن روستایی نتوانند از تسهیلات کم بهره بنیاد مسکن برخوردار شوند.
محرومیت بیخ گوش شیراز
هر چند بسیاری شیراز را شهر گل و بلبل می شناسند اما محرومیت بیخ گوش شیراز و در بیش از 40 روستای این کلان شهر موج می زند ، بسیاری از روستاها به کلان شهر پیوسته اند و از خدماتی برخوردارند اما همچنان شمار روستاهایی که به شیراز نپیوسته اند زیاد است.
شهردار شیراز با اشاره به الحاق برخی روستاهای اطراف به این کلانشهر در سال 1390، از عزم جدی برای تداوم این روند برای سایر روستاها خبر داد و این اقدام را گامی برای بهبود شرایط و کیفیت زندگی ساکنان کنونی روستاهای پیرامونی شیراز دانست.
سیداحسان اصنافی در بازدید از روستاهای پیرامونی شیراز در محدوده شهرداری منطقه هفت، که با حضور استاندار و جمعی از نمایندگان مردم فارس در مجلس و اعضای شورای شیراز برگزار شد، موضوع الحاق روستاهای پیرامونی به شهر را دارای اهمیت و تاثیرگذار دانست.
اصنافی با اشاره به بازدید از شهرک مهربان و روستاهای ترکان، شرقان و اقبال آباد، گفت: در این مناطق نیاز به انجام کار اساسی و زیرساختی است تا مشکلات از ریشه حل شود.
شهردار شیراز خاطرنشان کرد : طی سال‌های اخیر شاهد رشد بیش از حد جمعیت در این روستاها هستیم و مشکلاتی را نیز به همراه داشته است.
به گفته شهردار شیراز، مشکل قانونی الحاق روستاها به محدوده شهر وجود دارد که پروسه در حال طی فرآیند خود است.
در این بازدید موضوعاتی نظیر وضعیت بهداشتی، زیست محیطی، دفع آب‌های سطحی، آسفالت و دیگر مشکلات مورد بررسی قرار گرفت.
شرکت های خدمات رسان چه کرده اند ؟
هم اکنون 2هزار و446 روستا در سطح استان فارس برق دار بوده و کلیه روستاهای بالای 10 خانوار از نعمت روشنایی بهره مند هستند.
در سال 99 در جهت تامین برق مطمئن و پایدار به مشترکان در سطح استان فارس بیش از 23 هزار انشعاب برای مشترکان شهری و روستایی واگذار و تامین برق آنان انجام شد که با در نظر گرفتن این تعداد مشترک، هم اکنون تعداد مشترکان استان به حدود 995 هزار مشترک رسیده است.
با گازرسانی به 150 روستا طی سال گذشته، تاکنون 2207 روستای فارس به شبکه سراسری متصل شده و ضریب بهره‌مندی روستائیان استان از گاز طبیعی به 92.3 درصد رسیده است.
عملیات گازرسانی به همه روستاهای مشمول در برنامه کاری شرکت گاز قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود با اتمام گازرسانی به 130 روستای دیگر تا پایان امسال، عدد روستاهای برخوردار از گاز طبیعی به 2339 روستا و میزان خانوارهای روستایی تحت پوشش به 95 درصد افزایش یابد.
در سال 1399 هم با افزوده شدن حدود 70 هزار مشترک جدید، تعداد کل مشترکین گاز به یک میلیون و 583 هزار مشترک رسیده است.
اراده مدیریت ارشد استان فارس در توسعه روستایی فرصتی بی‌بدیل
استاندار فارس سیزدهم مهرماه جاری در نخستین روز کاری پس از معارفه خود در بازدید از برخی مناطق و روستاهای محروم حاشیه کلانشهر شیراز تاکید کرد که در نظر دارد با راه‌اندازی سازوکار مناسب در قالب قرارگاه یا طرح محرومیت‌زدایی، به شکل مستمر مسائل مناطق آسیب‌پذیر در استان پیگیری و مشکلات این مناطق برطرف شود. این اراده مدیریت ارشد استان در توسعه روستایی فرصتی بی بدیل است.
برچسب‌ها
روستائیان توسعه روستایی بنیاد مسکن فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/241034/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها