پیام فارس

آخرين مطالب

15 مهر؛ در تاریخ چه گذشت؟ مقالات

15 مهر؛ در تاریخ چه گذشت؟
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، امروز 15 مهر برابر با 7 اکتبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.
بیشتر بخوانید:
14 مهر؛ در تاریخ چه گذشت؟
رویدادها:
516 - شرح دیدار نخستین هیات دیپلماتیک دائم ایران درچین نهم اکتبر سال 516 میلادی نخستین سفیر دائمی ایران در چین که با 90 تن همراهان خود وارد پایتخت این کشور شده بود طی تشریفات مفصلی نامه خود را به وودی Wudi امپراتور تسلیم و همرانش را معرفی کرد.
درمیان همراهان سفیر ؛ یک موبد زرتشتی، 21 نظامی، سه دیپترتار(دفتردار ـ یا منشی) ، 4 مترجم، دو معمار و ... دیده می شدند. این نخستین بار بود که ایران با یک هیات دیپلماتیک، روحانی به یک کشور بیگانه می فرستاد، زیرا دولت وقت ایران در صدد تحمیل دین ایرانیان به ملل دیگر نبود.
سفیر ایران به امپراتور چین توضیح داد که معماران برای ساختن بنای سفارتخانه و نظامیان برای محافظت از جان هیات دیپلماتیک، و موبد نیز برای اجرای آیین های دینی برای اعضای هیات با او آمده اند و اضافه کرد از آنجاکه «سفارتخانه» قلمرو ایران بشمار خواهد آمد، ما نمی توانیم نگهبانی از آن را به خارجی بسپاریم.
سفیر ایران به امپراتور چین گفت که بعد از قسطنطیه (پایتخت روم شرقی) ، این دومین هیات دیپلماتیک ایران در یک کشور خارجی خواهد بود و افزود که از زمان «قباد ساسانی»، بودائیان در ایران خاوری (افغانستان امروز) آزادی مذهبی به دست آورده اند، زیرا که همسر قباد، دختر رئیس هون ها، آیین بودایی داشت.
«دواگرلینک» همسر امپراتور و قائم مقام او که در مراسم حضور داشت ابراز تمایل به بحث و گفتگو با موبد کرد.
نوشته های دیگر حکایت دارد که همسر امپراتور پس از چند جلسه بحث با موبد اعزامی، با این که شاخه ای از بودائیسم موسوم به «ماهایانا Mahayana » در پایتخت چین (در آن زمان شهر لوایانگLuoyang) پیروان فراوان داشت، شیفته آیین زرتشت شد و موبد اجازه ترویج آن را در چین و ایجاد معبد و آتشکده یافت و ظرف 15 سال چهار آتشکده در چین ساخته شد. ساختمان سفارت نیز ظرف سه سال بپایان رسید. رفتار دوستانه چینیان نسبت به ایرانیان سبب شد که در سده بعد گروهی از ایرانیان به چین هم مهاجرت کنند.
یزدگرد سوم آخرین شاه ساسانی ایران پس از عقب نشینی از برابر اعراب مسلمان و استقرار در خراسان، از امپراتور چین استمداد کرد که اجابت نشد. با و جود این، فیروز پسر یزدگرد سوم به چین رفت تا با جمع آوری نیرو از پیشروی اعراب در شرق ایران جلوگیری کند که موفق نشد و با دست خالی به ایران خاوری بازگشت
641 - چهار فرمانده عرب برای تصرف چهار منطقه ایران عمر ابن خطاب خلیفه وقت در روزی که با احتساب تقویم ها هفتم اکتبر سال 641 میلادی است برای تصرف خراسان؛ احنف ابن قیس، برای تصرف کرمان؛ سهیل ابن عدی، برای تصرف سیستان؛ عاصمه ابن عمر و برای تصرف اصفهان ؛عبدالله ابن عتبان را انتخاب کرد. ارتش ایران 27 سپتامبر سال 637 میلادی در نبرد قادسیه از اعراب مسلمان شکست خورده بود که متعاقب آن، اعراب تیسفون پایتخت را تصرف و به تعقیب یزدگرد سوم شاه وقت که از تیسفون عقب نشینی کرده بود پرداخته و در دو جنگ دیگر، جلولا و نهاوند، نیز او را شکست و به خراسان فراری داده بودند که در "مرو" ترور شد. اعراب سپس ایران را شهر به شهر تصرف کردند.
1571 - نبرد دریایی لپانتو، یک نقظه بازگشت و آغاز استعمار آسیا توسط اروپاییان نبرد دریایی «لپانتو Lepanto ـ محلی در مدخل خلیج کورنت در مدیترانه، غرب یونان» هفتم اکتبر 1571 میان ناوگان عثمانی و ناوگان چند دولت مسیحی که پاپ وقت "پی پنجم" آنها را بسیج کرده بود روی داد که در آن، ناوگان عثمانی به فرماندهی علی پاشا 180 کشتی از دست داد و شکست خورد و برتری خود را در مدیترانه به دولتهای مسیحی مجاور این دریا باخت. این آخرین جنگ دریایی بود که در آن از کشتی های پاروزن استفاده شده بود.
میگوئل دو سروانتس داستان نویس معروف اسپانیایی از سربازان این جنگ و در میان سپاهیان مسیحیان بود.
مورخان، نبرد دریایی "لپانتو" را یک نقطه بازگشت در تاریخ ذکر کرده اند زیرا که سرآغاز برتری اروپاییان بر شرق و آغاز استعمار آسیا توسط چند قدرت اروپایی و انتقال ثروت به اروپا شد. قدرت های اروپایی در قرن 21 هم می خواهند که به نام "ناتو" و اتحادیه اروپا به سلطه خود بر آسیا و قدرت نمایی ادامه دهند. مداخله برخی از این دولتها در افغانستان در همین راستا صورت گرفته است.
1286 ش - تصویب متمم قانون اساسی؛ طرح قرارداد تقسیم ایران! مجلس شورای ملی 15 مهر ماه سال 1286 هجری خورشیدی در نخستین روز از دومین دوره تاسیس خود متمم قانون اساسی را تصویب کرد. بیشتر اصول قانون اساسی وقت در همین متمم گنجانیده شده بود زیرا که اصل قانون اساسی، شکل مقدمه و اعلامیه داشت. حقوق ملت در همین متمم آمده بود.
متمم قانون اساسی درست پنج روز پس از رد شفاهی قرارداد تقسیم ایران میان انگلستان و روسیه به دو منطقه نفوذ (منعده در اوت 1907 در سن پترزبورگ) از سوی نمایندگان مجلس و بیرون راندن علاء السلطنه وزیر امورخارجه وقت از جلسه به تصویب رسید. علاء السلطنه پس از تایید انتصابش از سوی مجلس، در همان جلسه گزارش قرارداد سن پترزبورگ (تقسیم ایران) را قرائت کرده بود. رئیس الوزراء وقت، خود جرات این کار را نداشت و منتظر شده بود تا انتصاب وزیر امورخارجه تصویب شود و او (وزیر) این کار را بکند.
1943 - ژاپنی ها یکصد اسیر نظامی آمریکا را در جزیره «ویک wake»اعدام کردند. 2001 - ارتش ایالات متحده آمریکا حمله به افغانستان را با هدف براندازی حکومت طالبان و دستگیری اعضای القاعده در این کشور، آغاز کرد.
انتهای پیام/
کد خبر: 1113830 برچسب‌ها اخبار روز

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/240800/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

آسان شدن اعطای وام مسکن پلی به سوی خانه دار شدن متقاضیان

قتل زن میانسال به دست دختر 11 ساله

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

نمایی از سعدیه شیراز به مناسبت روز بزرگداشت سعدی

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟