پیام فارس

آخرين مطالب

9 مهر؛ در تاریخ چه گذشت؟ مقالات

9 مهر؛ در تاریخ چه گذشت؟
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، امروز 9 مهر برابر با 1 اکتبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.
بیشتر بخوانید:
8 مهر؛ در تاریخ چه گذشت؟
رویدادها:
330 پیش از میلاد - آغاز نبرد گوگامل بین ایران و یونان و انقراض سلسله هخامنشیان در زمان خشایارشا هخامنشی، لشکرکشی بزرگی علیه یونانیان انجام گرفت که در نهایت به شکست خشایارشا انجامید.
این درگیری‏های پراکنده تا زمان اسکندر مقدونی ادامه داشت. در اولین روز اکتبر سال 331 قبل از میلاد و در زمان پادشاهی داریوش سوم، دو سپاه ایران و یونان به سرکردگی اسکندر مقدونی در نزدیکی شهر موصل در محلی به نام گوگاملْ رودرروی هم قرار گرفتند که در ابتدا تلفات بسیاری بر یونانی‏ها وارد آمد. ولی پس از درگیری داریوش سوم و اسکندر مقدونی، سپاه ایران که تصور می‏کرد داریوش کشته شده است فرار نمودند و میدان را برای اسکندر خالی گذاشتند. از طرف دیگر، داریوش سوم نیز که در نبرد تن به تن با اسکندر زخمی شده بود، پس از تنها شدن در برابر یورش دشمن به وحشت افتاده و متواری شد. در نتیجه بخش‏هایی از لشکر ایران نیز که به پیروزی، دست یافته بودند عقب نشستند و شکست سپاه ایران قطعیت یافت. برخی مورخین، تلفاتِ ایران در این جنگ را تا 90 هزار نفر ذکر کرده‏اند اسکندر پس از این فتح بزرگ به سوی بابِل رفت و سراسر بین‏ النهرین را تسخیر کرد. با تصرف دیگر نقاط ایران توسط سپاهیان اسکندر مقدونی، پایتخت دولت هخامنشیان، به نام تخت جمشید در نزدیکی شیراز نیز مورد تهاجم قرار گرفت. در این حال، اسکندر به تخت جمشید حمله برد و غنائم آن را تصرف کرد و شهر را به آتش کشید. داریوش پس از شکست گوگامل و سقوط پایتخت درصدد تهیه سپاهی تازه بود که توسط دو سردار خیانت‏کار خود زخمی شد و به همان زخم درگذشت. با مرگ داریوش، حکومت 230 ساله هخامنشیان فروپاشید و سلسله سلوکیان و سپس اشکانیان جای آن را گرفت.
243 پیش از میلاد - شکست بطلمیوس سوم از پارسیان یکم اکتبر سال 243 پیش از میلاد بطلمیوس سوم از دودمان بطلمیوسیان (جانشینان اسکندر در مصر) عقب نشینی از شوش را آغاز کرد. وی چندماه پیش از این، در زمانی که سران حکومت سلوکیان (جانشینان اسکندر در ایران زمین) در شمال خاوری ایران زیر ضربات اشکانیان قرار داشتند، تصمیم به تصرف قسمتی از قلمرو آنان گرفت و با سپاهی از اسکندریه از راه دریا وارد غزه شد و پس از تصرف مناطق غرب فرات و بابل از دجله گذشت و شوش را متصرف شد، اما در شرق این منطقه از نیروهای محلی حکام ایرانی شهرهای پارس شکست خورد، به شوش بازگشت و تصمیم به تخلیه مناطق اشغالی گرفت و عازم مصر شد.
در«تاریخ عمومی عهد باستان یا قرون قدیم» از لشکر کشی بطلمیوس سوم به عنوان «درگیری بازماندگان اسکندر با یکدیگر در دوران افول» یاد شده است.
1286 ش - نخستین اعتصاب کارمندان دولت در ایران نهم مهرماه 1286 اعتصاب کارکنان وزارت امور خارجه به نتیجه رسید و میرزا جواد خان سعدالدوله از سمت وزیر امور خارجه برکنار و این سمت به علاء السلطنه داده شد.
سعدالدوله کمتر از یک ماه وزیر امور خارجه بود و درگیری کارکنان این وزارتخانه با او از همان هفته اول آغاز شده بود. این نخستین اعتصاب کارمندان است که در تاریخ اداری ایران ضبط شده است.
1350 - رئیس ایرانی مجمع عمومی سازمان ملل نصرالله انتظام نماینده ایران در سازمان ملل که به ریاست مجمع عمومی این سازمان انتخاب شده بود اول اکتبر 1350 به دلیل اداره جلسات به بهترین وجه خود، مورد تقدیر دبیرکل وقت قرار گرفت. وی دو هفته پیش از آن رئیس آن دوره مجمع عمومی شده بود.
1946 - روزی که 9 تن از سران دولت حزب نازی آلمان به مرگ محکوم شدند یک روز پس از جنایتکار جنگی شناخته شدن 22 از سران آلمان نازی (سران دولت حزب ناسیونال سوسیالیست)، یکم اکتبر 1946 محکمه نظامی مربوط که در نورنبرگNuremberg تشکیل جلسه داده بود 9 تن از آنان را به مرگ محکوم ساخت.
این محکومان به مرگ 16 اکتبر (15 روز بعد) به دار آویخته شدند، تنها هرمان گورینگ ـ مرد شماره 2 آلمان نازی پس از هیتلر ـ پیش از اعدام شدن، در سلول زندان خودکشی کرده بود. تریبونال نظامی حکم خودرا درباره گورینگ با لحنی سخت انشاء کرده بود و اورا جنگ طلب شماره 2 (پس از هیتلر) و عامل قلع و قمع یهودیان خوانده بود.
1949 - مائو تسه‌تونگ که «ارتش آزادی‌بخش خلق» زیر نظر او، بیشتر نواحی سرزمین اصلی چین را در دست گرفته بود، در پکن، جمهوری خلق چین را پایه‌گذاری کرد.
1962 - شورش خونین برضد پذیرفتنه شدن یک سیاهپوست به دانشگاه می سی سی پی آمریکا! یکم اکتبر 1962 (46 پیش از اینکه باراک اوباما ـ یک سیاهپوست از جانب حزب دمکرات نامزد احراز مقام ریاست جمهوری آمریکا در انتخابات نوامبر 2008 شود و این مقام را به دست آورد) اعلام شد که در شورش دانشگاه دولتی «می سی سی پی» واقع در شهر آکسفورد آمریکا دو تن کشته و دست کم 75 نفر دیگر مجروح شده بودند.
این شورش به عنوان اعتراض به پذیرش یک سیاهپوست به نام «جیمز مردیتJames Meredith» به این دانشگاه برپا شده بود. شورش بعدا به خیابانهای شهر گسترش یافت و جان اف کندی رئیس جمهور وقت آمریکا برای جلوگیری از کشتار سیاهان، گارد ملی ایالت می سی سی پی را فعّال ساخت و به شهر آکسفورد فرستاد و ضمن یک پیام رادیو ـ تلویزیونی از آمریکاییان خواست که از تبعیض نژادی دست بردارند. شورش دانشکاه «می سی سی پی» از سی ام سپتامبر 1962 شدت یافته و خونین شده بود.
جیمز مردیت متولد 1933 که از فعالان تامین حقوق مدنی سیاهپوستان بود بکار قلم مشغول و یک نویسنده است.
انتهای پیام/
کد خبر: 1113194 برچسب‌ها اخبار روز

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/239463/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلیل تاکید فراوان رهبری به وحدت چیست؟

مهاجری: وزیر کشور شرایط 1401 را تشدید کرد

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

زرآباد زیرِ آب؛ مدیریت بحران کجاست؟

شبکه بیت کوین چهارمین هاوینگ را تکمیل کرد

تازه‌ترین خبرها از قیمت دلار، سکه و بازار سهام

جزییات پیشنهاد افزایش 35درصدی حق مسکن کارگران

اعتراف دو سارق به 40 فقره سرقت از تالار و باغ ویلاهای اطراف کرج

آیین تکریم شیخ اجل سعدی شیرازی

ترکیب 5 پتروشیمی بزرگ برای خرید سهم باشگاه استقلال!

ترکیب پیشنهادی خرید سهم باشگاه استقلال

افزایش نانوایی‌های نان کامل در شیراز

رکورد 13 ساله شکست/ فارس سال گذشته 10 درصد گندم کشور را تولید کرد

سارقان احشام در فارس زمین‌گیر شدند

سیستان و بلوچستان فراموش شده

تاریخ انقضای اتهام‌زنی به روحانی؟

هم میهن گزارش داد: واکنش‌ها به احیای گشت ارشاد

نمایش دلقک

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران: 2.8 میلیارد دلار ارز در نخستین ماه سال 1403 تامین شد

ممنوعیت تبلیغ کولر گازی، راهکار مقابله با کمبود برق؟

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی: دولت کارش التماس به دشمن بود "بگذار نفت صادر کنم"

ادامه روند کاهشی قیمت انواع سکه؛ دلار به کانال 64 هزار تومان برگشت

رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور/ احتمال آبگرفتگی معابر

نهادها به وظیفه خود در حوزه حجاب و عفاف و طرح «نور» عمل کنند

یادداشت وزیر فرهنگ و ارشاد برای روز سعدی

حواله تحویل بیش از 70 هزار تن قیر رایگان برای شهرداری‌ها کهگیلویه و بویراحمد صادر شد

تحویل اسناد مالکیت تفکیکی اراضی پروژه‌های نهضت ملی مسکن

تشییع پیکر پدر شهیدان محمدیان

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

بامداد بی‌رمق

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

درگذشت یار محمودها و پایداری

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

شیراز میزبان نشست کنسرسیوم اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان کشور

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

افتتاح باغ ایرانی فرصت جدید گردشگری در شیراز است

قدرتمندی و عزتمندی سپاه ریشه در پیروی مطلق از ولایت فقیه است

همایش علمی سرطان شناسی در گراش

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک فوتبال

بررسی بودجه 1403 پارک‌های علم و فناوری/ بودجه قطب نوآوری کشور 29 درصد کاهش یافت!

احداث یک باغ ایرانی جدید در شیراز تا پایان سال جاری

محیط زیست، آب و خاک؛ مسائل مهم استان فارس هستند

سنتورنوازی هنرمند شیرازی به‌مناسبت یاد روز سعدی

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم