پیام فارس

آخرين مطالب

4 مهر؛ در تاریخ چه گذشت؟ مقالات

4 مهر؛ در تاریخ چه گذشت؟
  بزرگنمايي:

پیام فارس -

پیام فارس


به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، امروز 4 مهر برابر با 26 سپتامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.
بیشتر بخوانید:
3 مه ر؛ در تاریخ چه گذشت؟
رویدادها:
330 - تأسیس اولین کلیسا به فرمان کُنْسْتانْتین امپراتور روم در اورشلیم کُنْسْتانتین (قُسطَنْطین) کبیر، امپراتور روم در نیمه اول قرن چهارم میلادی حکومت را در اختیار داشت.
یکی از اقدامات وی صدور فرمان میلان بود. بر اساس این فرمان، مسیحیان در انجام عبادات خود آزادی یافتند و دین مسیحیت در سراسر روم رسمیت یافت. در ادامه دلبستگی به دین مسیح(ع)، کنستانتین در بیست و ششم سپتامبر سال 330 میلادی، اولین کلیسای مسیحی در اورشلیم را بنا نهاد. همسر وی که در ترویج و تبلیغ آیین مسیحی کوشا بود، در ساخت این کلیسا نیز کنستانتین را همراهی نمود. آثاری از این کلیسا تا سال‏های اخیر باقی مانده بود.
422 - جنگ مذهبی ایران و روم 26 سپتامبر سال 422 میلادی عهدنامه صلح ایران و روم که به جنگ دو ساله دو ابر قدرت پایان داد و چند هفته پیش از این به امضاء رسیده بود مبادله شد.
در تاریخ عمومی (جهان)، از این جنگ دو ساله به عنوان «جنگ مذهبی ایران و روم» نام برده شده است، زیرا که پیش از امضای معاهده صلح، پیروان آیین زرتشت (دین رسمی ایرانیان تا سده هفتم میلادی) در قلمرو روم، و مسیحیان در قلمرو ایران از آزادی مذهب برخوردار نبودند.
برنده جنگ دو ساله که در آن بهرام پنجم (بهرام گور) مستقیما فرماندهی یگانهای ایران را بر عهده داشت، ایرانیان بودند و امتیاز دیگری را که از رومیان خواستند و به آن نائل شدند این بود که امپراتور روم ضمن معاهده صلح متعهد شد که در امور ارمنستان مداخله نداشته باشد.
590 - آغاز سلطنت خسرو پرویز پادشاه معروف سلسله ساسانی خسرو پرویز پادشاه ساسانی یکی از معروف‏ترین پادشاهان این سلسله به شمار می‏رفت و دوران حکومت وی با بعثت پیامبر اسلام(ص) هم‏زمان بود. خسرو بعد از مرگ هرمز چهارم، در بیست و ششم سپتامبر 590م به سلطنت نشست و البته برای دست‏یابی به تخت و تاج شاهی، با واگذاری ارمنستان به روم، از حمایت امپراتور روم بهره گرفت. وی در دوران سلطنت خود توانست مناطقی از آسیای صغیر، فلسطین، شام و مصر را به تصرف درآورد و قدرت خود را گسترش دهد. از حوادث مهم دوران سلطنت خسرو پرویز ظهور پیامبر(ص) در مکه و نگارش نامه‏ای است که پیغمبر اسلام(ص) برای او فرستادند.
پیامبر در این نامه ضمن دعوت وی به توحید و یکتاپرستی، تداوم سلطنت او را منوط به پذیرش اسلام دانستند و چون خسروپرویز نامه پیامبر(ص) را پاره نمود با نفرین رسول خدا(ص) عمر خسرو پرویز و سپس سلطنت ساسانیان پس از مدتی درهم پیچید. از دیگر حوادث زمان حکومتِ خسروپرویز، جنگ‏های طولانی مدت وی با امپراتوری روم بود که به جهت حمایت از امپراتور مقتول روم که حامی پادشاه ایران بود، آغاز شد و بعد از بیست و چهار سال در سپتامبر 627م، خاتمه یافت. خسروپرویز همانند بسیاری از پادشاهان، مردی فاسد و خوش گذران بود که فساد و تباهی و تجمل پرستی و شهوترانی ارکان حکومتش را سست نموده بود. شکست از روم و شورش سرداران سپاه ایران سرانجام به قتل خسروپرویز انجامید و پسرش شیرویه زمام امور را به دست گرفت.
597 - یمن، یک ساتراپی ایران در تاریخ طولانی یمن، که «پتولمی Ptolemy » جغرافیدان قرون قدیم، مردم آن را عرب های شاد و خوشبخت (به دلیل بارندگی و داشتن آب) خوانده است؛ 26 سپتامبر یادآور دو رویداد است:
ساتراپی ایران شدن یمن در 26 سپتامبر سال 597 میلادی و جمهوری اعلام شدن آن (یمن شمالی، صنعا) در 26 سپتامبر سال 1962 (پس از کودتای ناصریست ها بر ضد محمد البدر، امام زیدیه آن).
یمن از سال 570 میلادی که سپاه اعزامی ایران به فرماندهی اسپهبد وهرز (به دستور خسروانوشیروان) حبشی ها را از آنجا بیرون رانده بود تحت الحمایه ایران بود و «سیف ذی یزن» با حمایت و اتکاء به نظامیان ایران بر آنجا حکومت می کرد.
پس از درگذشت سیف، خسروپرویز شاه وقت ایران از این قضیه استفاده کرد و 26 سپتامبر سال 597 میلادی یمن را یک ساتراپی (استان) ایران اعلام داشت و یمن تا سال 630 میلادی در این وضعیت باقی بود. در این سال و در جریان گسترش اسلام در جزیره العرب، «باذان» فرماندار ایران در یمن (عربستان جنوبی) مسلمان شد و قیمومت ایران بر آن سرزمین پایان یافت و پس از آن، یمن تا قرنها به صورت ملوک الطوایفی اداره می شد.
یمن در نیمه دوم قرن بیستم (کودتای ناصریست ها در شمال و رها شدن جنوب از استعمار انگلستان) به صورت دو جمهوری درآمد (صنعا و عدن) که از 22 ماه می 1990 به پایتختی صنعا وحدت یافت ولی چندان آرام نبوده است.
1960 - فیدل کاسترو رهبر کوبا طولانی ترین نطق تاریخ سازمان ملل را که 4 ساعت و 29 دقیقه طول کشید در مجمع عمومی این سازمان ایراد کرد.
1960 - نخستین مناظره تلویزیونی از سری مناظرات تاریخی بین دو نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا، ریچارد نیکسون و جان اف. کندی که بین 85 تا 120 میلیون بیننده را به خود اختصاص داد، روی آنتن تلویزیون رفت.
1969 - گروه بیتلز آخرین آلبوم ضبط شده خود به نام «اَبی رُود» را ارائه کرد. آلبوم «بگذار باشد» گرچه زودتر از این آلبوم ضبط شده بود، به سال 1970 به بازار آمد.
1359 - تشکیل جلسه سازمان کنفرانس اسلامی در مورد جنگ ایران و عراق سازمان کنفرانس اسلامی از نخستین روزهای جنگ ایران و عراق وارد صحنه شد. وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان که برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی در نیویورک بودند در تاریخ چهارم مهر 1359، به منظور بررسی جنگ ایران و عراق تشکیل جلسه دادند. برگزاری این جلسه به پیشنهاد نمایندگان اندونزی و لیبی بود که در اجلاس تصمیم گرفته شد تا کمیته‏ای به نام کمیته حُسن نیت به منظور پایان دادن به جنگ تشکیل دهد. این کمیته در طول کار خود، نُه بار نشست و چند بار سفر به تهران و بغداد داشت اما کار آن، در حالی که جنگ همچنان ادامه می‏یافت و شرایط جبهه‏ها به نفع جمهوری اسلامی ایران در حال تغییر بود، به جایی نرسید.
1365 - تأسیس بندر و منطقه آزاد تجاری در جزیره کیش جزیره کیش در زمان حکومت ستمشاهی به عنوان مرکزی توریستی و تفریحی مورد استفاده قرار می‏گرفت. پس از پیروزی انقلاب، تأسیسات سیاحتی - اقتصادی این منطقه برای عموم گشایش یافت، تا این که طرح ایجاد بندر آزاد در این جزیره که قبلاً توسط دولت به تصویب رسیده بود، از طریق رسانه‏های گروهی اعلام گردید. هدف از این طرح، تبدیل کیش به یک بازار مناسب برای صادرات و واردات کالا منطبق بر موازین اسلامی و نیز کمک به ساکنان جزیره و تولید اشتغال برای آنها و ارائه خدمات به سایر جزایر اعلام شد. طبق این طرح، افراد می‏توانند هر مقدار کالا وارد این جزیره کنند تا از آن جا به کشورهای منطقه صادر شود. همچنین ورود کالا از طریق بازاری که در این جزیره ایجاد می‏شود صورت می‏گیرد.
انتهای پیام/
کد خبر: 1112447 برچسب‌ها اخبار روز

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/238177/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

کلنگ دو تقاطع غیرهمسطح در شیراز به زمین زده شد

راهپیمایی فارسی ها در حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح

پاسخ کوبنده و سریع ایران در صورت هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی

کوه‌‌های برفی اقلید در آخرین روزهای فروردین

میمند، میزبان جشنواره گل و گلاب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور