پیام فارس

آخرين مطالب

روایتی از مصائب رانندگان تاکسی در فارس؛

رنج‌ تامین نان به نرخ کورس در روزهای کرونا مقالات

رنج‌ تامین نان به نرخ کورس در روزهای کرونا
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- در این روزهای تلخ کرونایی رانندگان رنج معیشتشان را کورس به کورس دوره می کنند، رنجی مضاعف که به جز درآمد ناچیز عایدی دیگری ندارد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- آمنه سپهر: تعریق زیادش حکایت از جدال او با آفتاب در کوچه و خیابان‌های شهر دارد. رنگ آفتاب سوخته اش نشان می‌دهد که در هر شرایطی تن به کار داده تا شرمنده زن و بچه اش نباشد.
با همه مشکلات زیادی که دارند معمولاً هم‌صحبت خوبی برای مسافرینی می‌شوند که شاید دلشان مالامال از رنج است. در این روزهای تلخ کرونایی که همگان برای حفظ جانشان احتیاط پیشه کرده اند ، این صنف از روی اجبار به دل حادثه زده اند و با جابجایی مسافرین ویا بیماران کرونایی که نمی‌دانند ناقل هستند یا نه برای تهیه نان شبشان خیابان‌ها را متر می‌کنند. گرچه سایه شوم کرونا اوضاع زندگیشان را بدتر و مشکلاتشان را چند برابر کرده است اما آنان با صبوری به آینده‌ای عاری از کرونا می‌اندیشند.
آنها نان را به نرخ کورس می‌خورند و دخلشان هیچوقت با خرجشان جور نبوده و نیست.
روایت روزگار رنج آور تاکسیرانان در این روزهای پردرد، و شیوع ویروس کرونا تأثیر مستقیمی بر معیشت رانندگان این صنف دارد. قشری که نبودشان عبور و مرور مسافران را مختل و باعث بر زمین ماندن امور شهر می‌شود.

پیام فارس


با گذشت بیش از دو سال از ماندگاری این میهمان ناخوانده زندگی و معیشت بسیاری از افراد جامعه در تنگنای اقتصادی شدید قرار گرفته است، ویروسی که با سایه سنگین خود بر زندگی بسیاری از اقشار، معیشت آنها را تحت تأثیر قرار داد.
سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی شهری هم از این آسیب‌ها در امان نماند و همپای سایر حوزه‌های شهری سایه شوم این بیماری را بر سر خود احساس کرد.
سیستمی که رانندگان آن برای امرار معاش خود با عابرین و مسافران در معابر و خیابان‌های شهر الفتی دیرینه دارند و زندگیشان تحت شعاع این بیماری قرار گرفته است.
طرح الزام فاصله گذاری و کاهش تعداد مسافرین به سه نفر با شخص راننده برای در امان ماندن از همه گیری این ویروس اگرچه مصوبه‌ای کاملاً به جا و منطقی بود اما باز هم موجب بحث‌هایی بین رانندگان و مسافران بر سر افزایش کرایه به دلیل کاهش مسافر شد.
رضا یکی از رانندگان تاکسی درون شهری در کلانشهر شیراز است که در این روزگار کرونایی مجبور است تن به شغلی بدهد که رهاوردی جز درآمدی ناچیز در روزهایی که کرونا
همیشه در کمینش هست، ندارد. او با ذکر این موضوع که یکبار نیز به بیماری کرونا با وضعیت وخیم مبتلا شده است، عنوان می‌کند: استفاده مداوم از ماسک و مایع ضد عفونی و تهیه لوازم بهداشتی و معیشتی خانواده رمق از او گرفته است. رضا سردرگم است و نمی‌داند که با این وضعیت کار و درآمد که قشر عظیمی از مردم از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند چگونه می‌تواند از پس گرانی‌های افسار گسیخته و جیب خالی اش بر آید.
او مجبور است شبانه روز در خیابان باشد و به همین سبب نمی‌تواند بزرگ شدن و قد کشیدن فرزندش را ببیند چراکه مجبور است نان و مخارج خانواده را تأمین کند. این راننده تاکسی شیرازی از بیمه نبودن بخش زیادی از رانندگان تاکسی سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: خدا کند راننده‌ای به بیماری سختی مبتلا نشود وگرنه با بیمه نداشته چگونه از پس هزینه‌های درمان خود بر آید.
محمد یک راننده تاکسی اهل شهرستان جهرم هم با گلایه از اوضاع ناگوار این روزها می‌گوید: مخارج سنگین زندگی، استهلاک خودرو برایمان باقی نمی‌گذارد جز مبلغی اندک که به هیچ عنوان پاسخگوی نیازها نیست.

پیام فارس


او می‌افزاید: این پایان مصائب ما نیست زیرا بعد از شیوع کرونا و ترس مردم از مبتلا شدن و مصوبه حمل مسافر به اندازه سه نفر کرایه‌ها کفاف هزینه‌هایمان را نمی‌دهد.
این راننده تاکسی جهرمی با اشاره به قیمت سر سام آور لاستیک، روغن و لوازم یدکی خودرو اظهار کرد: از شهرداری تقاضا داریم تا با اختصاص لاستیک یارانه‌ای و روغن از دغدغه رانندگان بکاهند.
او طرح تعویض خودروهای فرسوده را طرحی خوب عنوان کرد و گفت: یکی از معضلات این طرح خرید خوردو بصورت نقدی است که با این قیمت‌های سرسام آور برای رانندگان امکان خرید خودرو جدید فراهم نیست.
این راننده تاکسی ادامه داد: اگر خودروها بصورت اقساطی به رانندگان واگذار شود قطعاً همه رانندگان برای تعویض خودروهای فرسوده خود اقدام خواهند کرد.
یک راننده آژانس در شهرستان زرین دشتی هم در گفتگو با خبرنگار مهر از مصائب ریز و درشت هم صنفان خود می‌گوید.
اکبر رضایی شغلش را پر خطر با بهایی اندک اما پر از خاطره عنوان کرد و گفت: در این سال‌ها مسافران زیادی سفره دلشان را برایم باز کرده اند . او از رنج آدم‌ها در این روزهای کرونایی می‌گوید و از مسافرانی که مقصدش بیمارستان بوده سخن به میان آورد.
رضایی می‌گوید: به دلیل همه گیری کرونا هر روز مسافران را جابجا می‌کنیم و با تمام تلاش ضمن رعایت پروتکل‌ها به بیماران روحیه می‌دهیم.
رضایی از ضربه کرونا به شغلشان می‌گوید و ادامه می‌دهد: این روزها اکثریت مردم به دلیل ابتلاء به کرونا ، استفاده از خودروهای شخصی و تعدد آژانس‌ها در این شهرستان باعث شده تا درآمد این صنف کاهش محسوسی داشته باشد.
رانندگان حمل و نقل عمومی شیراز واکسینه شده‌اند
در ادامه این گزارش رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز در گفت وگو با خبرنگار مهر ، اظهار کرد: از ابتدای شیوع بیماری و ابلاغ دستورالعمل‌های ‏بهداشتی تا به امروز 250 هزار عدد ماسک بین رانندگان تاکسی و مینی بوس های کمتر از نصف ظرفیت شهری شیراز توزیع شده است.‏
پیمان باباخانی با اشاره به تعداد ناوگان فعال در حوزه حمل و نقل مسافر در کلان شهر شیراز بیان کرد: در حال حاضر 9800 دستگاه تاکسی ،721 دستگاه اتوبوس و 64 دستگاه مینی بوس در شیراز کار جابجایی مسافر را به عهده دارند.
وی با اشاره به ضوابط و مصوبه ستاد کرونا برای حمل مجاز مسافر ابراز کرد: بر اساس ضوابط ابلاغ شده ‏رانندگان مجازند تنها سه سرنشین آن هم با رعایت فاصله‌گذاری و پروتکل‌های بهداشتی سوار کنند.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز با بیان اینکه خودروهای ون نیز اجازه حمل نصف ظرفیت مسافر دارند عنوان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی قطعاً در روند کاهش این بیماری و نجات از مرگ و میرهای دردناک ناشی از این بیماری را به دنبال خواهد داشت.
بابا خوانی ضمن تاکید بر رعایت پروتکل‌های ابلاغی از سوی ستاد کرونا تصریح کرد: از زمان شیوع این بیماری 23 نفر از رانندگان تاکسی و 2 نفر از رانندگان اتوبوس در شیراز جان خود را از دست داده اند .
او در بخش دیگری از سخنان خود به بیمه اجتماعی رانندگان تاکسی و اتوبوس‌های شیراز نیز گریزی زد و افزود: 50 درصد از رانندگان تاکسی و اتوبوس‌های شیراز از پوشش بیمه‌ای بهره مند هستند.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز خواستار توجه رانندگان به بیمه‌های اجتماعی شد و گفت: بیمه نوعی سرمایه گذاری و پس انداز برای مواقع بحران رانندگان و سایر اقشار جامعه به شمار می‌رود.
بابا خانی در خاتمه از واکسیانسیون رانندگان این کلانشهر نیز سخن به میان آورد و گفت: طبق پیامکی که به همه رانندگان ارسال کرده ایم به جرأت می‌توان گفت که همه رانندگان واکسینه شده اند ، زیرا بخش بیشتری از این رانندگان با توجه به شرایط سنی واکسینه و مابقی نیز از طریق پیامک در موعد مقرر به مراکز واکسیناسیون مراجعه و واکسینه شده اند .

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/231639/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

کلنگ دو تقاطع غیرهمسطح در شیراز به زمین زده شد

راهپیمایی فارسی ها در حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح

پاسخ کوبنده و سریع ایران در صورت هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی

کوه‌‌های برفی اقلید در آخرین روزهای فروردین

میمند، میزبان جشنواره گل و گلاب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب